יום ראשון, 1 בנובמבר 2009

מצבר לנפש

אני מבקש לשוחח אתכם היום – דברו גם אתם, בבקשה, חשובה לי דעתכם, אני קשוב למוצא פיכם – לא על מצבר של מכונית אלא על מצבר הנפש. על מצבר שהאחריות לטעינתו ולתקינותו מוטלת על כל אחד מאתנו. אין הכרח להיות מכונאי. לא נדרשת כל השכלה בתחום חשמלאות רכב. איש מכם לא נזקק גם לידע טכני. כל אחד מאתנו מכיר את המצבר הנפשי שלו טוב יותר מכל אחד אחר, גם מגדול הפסיכולוגים. כל אחד וכל אחת יודעים – כיצד להרגיע את הנפש ולמלא את המצבר שלה באנרגיה חיובית.

לכל אחד מאתנו מאזן אנרגיה. כמו חשבון עובר ושב – כאשר מוציאים יותר ממה שמכניסים נכנסים למינוס. ליתרת חוב. כאשר אדם שורף ומכלה את מאגרי האנרגיה שלו הוא מתרוקן. אבל מצבר הנפש, בניגוד למצבר של מכונית או של כל כלי מכאני אחר, עשוי להיטען שוב ושוב. בניגוד למצבר הפיזי – מצב נפשי אינו מתכלה לאחר שנים אחדות. ניתן לטעון אותו שוב ושוב, עד... כלות.
יש מי שממלא מצברים באמצעות חופשה ארוכה, טיול אקזוטי או כל "בריחה" אחרת מהשגרה. יש מי שמסוגלים לטעון את מצבריהם תוך כדי השגרה, מבלי לצאת ממנה. הם מבורכים. אשריהם.

מצבר נפשי נטען ממחשבות רגועות, מתחושת שקטי ושלווה, מהעדר דאגות, מהיכולת לעשות דברים מהנים ומועילים. מתרומה. מהתנדבות. מחמלה.

כשם שמצבר של רכב מתרוקן ולפעמים כדי להניע אותו צריך להתחבר בכבל למצבר של רכב אחר – כך גם בני אדם: יש בהם ( אולי רבים מכפי שאנחנו משערים) שלצורך טעינת המצבר הפנימי שלהם הם זקוקים לסיוע חיצוני. זה טבעי.

לכל אדם "נוסחה" אישית, ייחודית לו, לטעינת מצבר. בני המזל מסוגלים לפעול, אולי, למשך תקופה מסוימת גם כשהמצבר שלהם ריק לחלוטין, אבל כך, בהעדר מקור שטוען וממלא אותו, הוא עלול להישחק .איש אינו יכול לאמוד את הנזק שעלול להיגרם מכך. לא מומלץ להותיר את המצבר ריק.

כמו בדיקה עתית של מצבר של רכב – דרוש גם "בדק בית" של מצברי הנפש. חשוב לוודא שלא יצטברו עליה סימנים של קורוזיה. שלא יחסרו מים בתאים. שהמצבר אכן עשוי להיטען שוב ושוב.

אין תגובות: